Aktiv jul och nyårshelg!

Text: Christine Leijd

Inom Hittehund trappas alltid arbetet och behovet av hjälp upp inför storhelgerna, vilket orsakade väldigt mycket arbete den senaste tiden. In i det sista, till dagen innan julafton, och även under julafton, var det mycket telefonsamtal, utredningar om olika akuta hundar och vi sökte febrilt bra lösningar för några av de mest angelägna hundarna.

Bearded collien Hanna fick flytta in till Dennis som adopterade Zingo genom Hittehund för tre år sedan, och nu vill han ha ett överlåtelseavtal så Hanna känns rätt tryggt i hamn...

Dalmatinern Vida har skolats in hos vana dalmatinermatten Henrietta i Skåne, och kommer följas upp med hembesök om 2-3 veckor av Lena-Maria.

Sacko, tidernas mest svårplacerade hund, provbor hos en ny matte i Jönköpingstrakten på landet, och då Sacko inte är en helt lätt hund främst med hans seperationsångest är det inledningsvis en del problem, men vi har iallafall en ny matte som vill hans bästa, och som är villig att fortfarande försöka.

Angelica hastade iväg strax innan jul för att träffa de två tikarna i Tanum vars husse gått bort, och trots höga ambitioner från min sida att hinna uppdatera hemsidan med riklig information, bilder och videoklipp, spolierades mina planer av att min egen seniorhund tvärt insjuknade strax efter jul.

Ni som följt hemsidan en tid, och kanske läser min privata blogg, känner till att min hund Gorm har haft ett tuft år bakom sig med en rad hälsoproblem, och nu när vi äntligen hade slappnat av och han mådde bra och vi hade en längre ledighet att se fram emot blev han akut sjuk och det var nära en avlivning. Men trots alla odds tillfrisknade han, och vi hoppas han håller sig på den vägen.

Egentligen har Gorm och mina omprioriteringar i vardagen, både tidsmässigt och ekonomiskt med allt vad det innebär att sköta om en hund som med åldern och krämpor får mer behov, gjort att jag tidvis betvivlat min egen förmåga att hinna och kunna hålla liv i mitt mångåriga engagemang inom Hittehund.

Under 2009 har jag vid sidan av Hittehund arbetat ordinarie mer än heltid eftersom jag hela tiden måste ha en buffert för Gorm, vars veterinärvård inte längre täcks av försäkringen. Tidsmarginalerna har blivit snäva då gällande ren fritid att arbeta enbart med Hittehund eftersom dygnet inte blir längre trots att man vill. Så då och då under hela året har jag behövt släppa allt jag haft för händer för att ägna mig helhjärtat enbart åt Gorm, eller vid arbetstoppar på jobbet.
Ibland mitt under ansvaret som kontaktperson för hundar som behöver hem, vilket inte har känts helt bra, och jag har då varit djupt tacksam för backup av våra duktiga medarbetare inom Hittehund som hastigt ryckt in.

Det praktiska ansvaret för Gorm och hans behov och lugna rutiner och lugn och ro, gör att jag under vintern inte kommer kunna öppna mitt hem för fler tillfälliga fosterhundar.

Så mycket har förändrats för mig rent privat, vilket tyvärr har påverkat ruljansen av Hittehund.

Men nu är det ett nytt år, och det är bara att hämta nya krafter och hoppas att fler vitala volontärer och medarbetare kan hitta ny inspiration och vilja till att ta större ansvar. Det låter lite bistert, men jag har motvilligt behövt acceptera för mig själv att jag under Gorms återstående livstid måste minska mina egna krav på mig själv, vad jag vill hinna, och på vilket sätt. Det är bättre att ha ett mindre antal hundar för omplacering när tiden är snäv, än att ta sig vatten över huvudet, vilket inte blir bra för någon i slutänden.

De förändringar som blivit nödvändiga av rent tidsbesparande skäl är att införa en chattfunktion på hemsidan där man mellan kl 18-21 varje dag kan kontakta oss genom direkt livechat. Det är inte en offentlig chatt så flera ser vad man skriver, utan man chattar privat och direkt med en medarbetare.

Telefontiderna är för närvarande varje dag kl 15-17, men det kan komma att förändras utifrån min egen arbetstid eller hur dagsljuset påverkar min egen vardag. (När man bor på landet utan belysning får man anpassa sig efter ljusa timmar vid hundrastning etc, och just nu kommer jag alltid in till kl 15 då det börjar att mörkna då)

Vårt telefonnummer 075-75 75 303 är till samma taxa som ett vanligt lokalsamtal, och det numret är i princip ständigt vidarekopplat till mitt vanliga hemnummer. Mobilen är 076-76 77 111, men den har knappt någon täckning i mitt hus eller på min tomt, så tidvis fungerar den inte, om man undrar varför det är svårt att komma fram...

Nu ska jag fortsätta med en uppdatering av hemsidan, men vill i efterhand tillönska er ett Gott Nytt År och hoppas att 2010 blir ett år då många hundar får nya bra hem genom oss!


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0