Sacko tillbaka inom Hittehund



Sacko är tillbaka. Efter en prövoperiod om 6 veckor i sin nya familj fick vi inse att han inte mår bättre i sin omplacering, snarare sämre. Hans kontaktperson Lena och fd fostermatte Charlotte åkte för att hämta hem Sacko.
När beslutet om Sackos omplacering skulle tas fanns där en gammal tik i den nya familjens hem, som skulle kunna vara ett stöd för honom i kommande ensamhetsträning. Tyvärr hann den tiken hastigt gå bort innan Sacko flyttade in, och han skulle bli ensam hund.

Huvudanledningen till att Sacko funnits så länge i sitt fosterhem är just hans seperationsångest och miljöombytet, andra regler och metoder skapade en desperat Sacko som rev ned allt hemma, ångestfylld, med bristande tillit och allt blev sämre utmed tiden vilket även yttrade sig i en osäker hund som började att kissa och bajsa inne.

Sacko har i sitt fosterhem, och i sitt förra hem alltid varit trygg i sin familjs säng, där han är van vid att sova om natten. Här fanns det inte möjlighet att sova i sängen, och trots en egen bädd i köket fick han ångest och rev ned saker om nätterna.

Många faktorer bidrog till en misslyckad anpassning för Sacko.

Det blev även med tiden en skillnad i metoder och bemötandet av Sacko. Fostermatten har alltid arbetat med mycket mjuka metoder och försökt förstå Sacko och med tillit fått hans förtroende. En del av detta är nu borta då han fått mer "tydliga regler" vilket inte alltid skapar en trygg hund ur en vek individ. Det är inte överenstämmande med Hittehunds ideologi att "lägga ned en hund", utan en maktkamp, psykiskt eller fysisk bidrar snarare till ett osäkert beteende.

Sacko är däremot en individ som kan vara svår att förstå då hans raskombination, bakgrund och beteende inte påminner om andra hundar. Vi ska nu låta honom landa tillbaka i en trygg miljö där han känner sig hemma, och ska ha en insamling för att kastrera Sacko snarast.

Kommentarer
Postat av: Idas matte Annika

... men lilla gubben!!! Vad ledsen jag blir för din skull men är ändå glad att du är tillbaka där du får förståelse och dina behov tillgodosedda och känner dig trygg! Vad jag önskar att jag hade förutsättningarna att erbjuda dig ett permanent kärleksfullt hem, där du fick stanna och må bra hela ditt återstående liv! Jag är jättegärna med på en insamling till förmån för dig.

2010-01-25 @ 17:29:02
Postat av: Idas matte Annika

... men lilla gubben!!! Vad ledsen jag blir för din skull men är ändå glad att du är tillbaka där du får förståelse och dina behov tillgodosedda och kan börja känna dig trygg igen. Jag önskar så att jag hade förutsättningarna att erbjuda dig ett permanent kärleksfullt hem, där du fick må bra och skulle få stanna hela livet ut. Jag är jättegärna med på en insamling till förmån för dig, fina Sacko!

2010-01-25 @ 17:33:30
Postat av: Idas matte Annika

Oj då! Jag råkade visst lägga in två likadana (nästan) kommentarer. Trodde nämligen att jag avbrutit mig själv och inte skickat iväg den första...

2010-01-25 @ 17:35:32
Postat av: Annika

Fina Sacko! Vissa har mycket otur på sin väg i livet. Bra ändå att du är tillbaka hos någon som förstår dig och inte bryter ner dig ännu mer. Lycka till Sacko, någon gång måste livet ljusna och bli glatt för dig!!!

2010-01-25 @ 18:03:49
Postat av: bitte

Men snälla rara Sacko.Vad ledsen jag blir att läsa att du inte har haft det bra i ditt"nya" hem.Gråter över ditt öde lilla Sacko.När ska du få det bra i ditt liv.Det är nog hos Charlotte du har din trygghet.Hon verkar förstå och ta hand om dej på det sätt du behöver.Trodde du skulle få det bra i din omplacering men tydligen var det inte rätt person du hamnade hos.Stackars lilla "gubben" måtte du få leva och må gott och slippa nya separationer.(Vill också försöka hjälpa till med insamlingen till förmån till Sacko)Kramar i massor till dej Sacko och Charlotte.

2010-01-26 @ 16:53:47
Postat av: Idas matte Annika

Bitte, jag gråter också över Sackos öde. Har honom och hans underbara blick och ögon på näthinnan hela tiden. Igår när jag gick på perrongen på T-centralen i Stockholm kom jag plötsligt på mig själv med att tårarna bara rann...

2010-01-27 @ 09:54:22
Postat av: Hittehunds Sacko

Åhh vad era kommentarer värmer! Jag blev chockad när fostermatte dök upp igen. Jag fick följa med henne hem till ett hem jag känner trygghet i och där jag får vara just Sacko.

Just nu mår jag ganska bra för att vara Sacko. Jag är tillbaka i gamla rutiner med långa mysstunder i sängen innan jag somnar.

Båda mina kompisar är kvar. Jag fick en utskällning av den lilla svart/vita hundkompisen men jag visade honom att jag bara ville komma in och prova fostermattes säng. Jag lade mig i sängen och min lilla kompis bjöd upp till bus. Jag var lite trött och sade att vi kunde busa senare. Så lade jag mig tillrätta, suckade och somnade i den trygga sängen.

Det betyder mycket och får mitt Sacko hjärta att bli så glad över att så många bryr sig om mig!! Ni får många svansviftningar och Sacko pussar av mig!

Tack för eran omtanke!!

2010-01-27 @ 10:29:52
Postat av: bitte

Goa fina Sacko önskar verkligen att matte Charlotte kan/vill behålla dej för all framtid.Det är där du hör hemma.Hon vet hur hon ska göra för att du ska må bra och känna dej trygg.Håller tummarna för dej vännen...kram!

2010-01-27 @ 12:57:00

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0