Hittehund´s Tova & Figo

Text: Christine Leijd
Hittehund´s Figo och Hittehund´s Tova bor i samma familj på landet utanför Säffle. Först adopterade Kjellbergs Figo, och några år senare lilla Tova som först bodde några månader hos mig som fosterhund.
Tyvärr fick Figo rörelseproblem i vintras, och fick diagnosen artros, som ungefär var femte hund i Sverige lider av, i större eller mindre utsträckning.
Men hans familj har gjort efter alla konstens regler för artoshundar. Figo är nedbantad så hans leder inte behöver bära upp så många kilon, de fick låna ett Back on tracktäcke av mig samt en novafon som ökar blodcirkulationen.
Flera veterinärbesök har behövts, samt glucosamin och ett foder som är utvecklat för hundar med ledbesvär.
I sommar har Figo mått som bäst när han har fått simma och röra sig på det viset.
På den stora tomten mitt ute på landet med bara åkrar runt omkring har båda hundarna stor frihet och bra ytor att röra sig på.
De är ett väldigt sött par.
Och avslutningsvis en bild på Tova ifrån ett läger. Jag har hela familjen på min Facebook och kan följa Värmlandsvovvarna nära. :)

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0