Uppföljning av Hittehunds Chicco

Text och bild: Lena-Maria Lundberg
I isande snålvind i mitten av februari träffades vi på stranden vid Borstahusen.
Det var så kallt att min kamera dog, så det blev ett fåtal kort med iphonen.
Det var ljuvligt att se en så glad pojke komma stormande mot mig.
Trots snålvinden  sken solen och den lyste i hans nästan blåsvarta friska päls.
Chicco trivs med livet, det syns på honom, han kommer glatt på inkallningarna till både husse och matte.
Hans muskler syns igenom pälsen när han lätt svingar sig över ett stengärde.
Han hade med sig sin lekkompis, bästa vän!, blandrastaxen Iza som ägs av mattes föräldrar, även hon adopterad genom Hittehund.
I helgen lärde han sig att spåra upp henne. Det gick bra men kommer att bli bättre när han lär sig att han ska ha en långlina efter sig. Träning ger färdighet.
Chicco kommer framöver att röntga sina höfter och armbågar och genomgå en veterinärbesiktning, alt inför ansökan till servicehund. Husse har diabetes och då jag utbildar service och signalhundar diskuterade vi förutsättningarna för Chicco att lära sig känna av husses insulinhalt och varna när blodsockret är lågt. Läs mer om hur jag utbildar diabeteshundar här >> Men först och främst behöver Chicco, som alla andra omplacerade hundar, få en lugn och lång första tid i sin familj.
Det var ett härlig möte som värmde mig hela dagen.
minus 2 grader och 16 m/sek till trots!
Och det kommer att bli fler möten med Chicco där vi kan följa hans utveckling.
Hans familj håller en innerlig och tät kontakt med Hittehund där de ofta stolt berättar om Chiccos olika vardagsäventyr.
I isande snålvind träffades vi på stranden vid Borstahusen.
Det var så kallt att min kamera dog, så det blev ett fåtal kort med iphonen.
Det var ljuvligt att se en så glad pojke komma stormande mot mig.
Trots snålvinden så sken solen och den lyste i hans nästan blåsvarta friska päls.
Chicco trivs med livet , det syns på honom, han kommer glatt på inkallningarna till både husse och matte .
Hans muskler syns igenom pälsen när han lätt svingar sig över ett stengärde.
Han hade med sig sin lekkompis, bästa vän !
I helgen lärde han sig att spåra upp henne. Det gick bra men kommer att bli bättre när han lär sig att han ska ha en långlina efter sig. Träning ger färdighet-
Chicco kommer snart att röntga sina höfter och armbågar och genomgå en veterinär besiktning, alt inför ansökan till service hund.
Det var ett härlig möte som värmde mig hela dagen.
minus 2 grader och 16 m/sek till trots!
Och det kommer att bli fler möte, det är jag säker på

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0