TACK Sackos 10 faddrar TACK

Annica Wahlgren
Annika Wahlberg
Bo Svensson
Hans-Åke Bengtsson
Agnetha Damberg
Eva Arnstål
Matilda Persson
Susanne Hjelte
Britt Pettersson
Madelene Jansson

10 bidragsgivare har utgjort en stor skillnad för vår fosterhund Sacko. Han är sedan idag äntligen kastrerad och ordentligt genomgången av veterinär Måns Röken hos Djurdoktorn i Linköping.

Jag lämnar över ordet till Sackos fostermatte Charlotte som har uppdaterat oss om dagen:



Text: Charlotte

Nu är Sacko kastrerad!
Idag blev Sacko äntligen kastrerad. Detta var inte en dag för tidigt för Sacko och vi är så glada att han fick möjlighet till detta. Samtidigt gjordes en seniorkoll där njurar samt levern kollades. Ett urinprov med kateter togs samt under narkos kontrollerades prostatan.

Sacko och jag tog bussen in till stan för att därifrån gå till veterinären. Alla bussresenärer vaknade till liv av en sjungandes Sacko. Någon viskade bakom honom att han sjöng falskt, men det hörde som tur var inte Sacko som tyckte han satte varenda ton perfekt! Fina, falsksjungande Sacko!





Eftersom Sacko är mycket rädd för viss hantering och jag har från grunden fått bygga upp hans tillit och förtroende på hans egna villkor och i hans egen takt ville jag vara med Sacko, hos honom, så länge han var vaken. Tills det lugnande började hjälpa. Jag hade speciellt efterfrågat om veterinär Måns Röken kunde kastrera Sacko. Måns undersökte Sacko försiktigt men inte rädd. Genom att se på Sacko hur han reagerade och handla därefter. Precis på det sättet jag lärt Sacko att det är ok. Som gör att Sacko går med på mer än han egentligen törs. För Sacko vet att han kan gå ifrån. Hans gränser sätter bara Sacko själv.

Måns fick känna igenom Sacko. Lyssna på hjärtat! Måns fick Sackos förtroende och trots att Sacko var rädd gav han för Sacko ett stort förtroende!
Jag minns för många år sedan Hittehunds Irma. Hur bra jag tyckte redan då om Måns när en mycket rädd Irma skulle vaccineras där han jobbade.

Innan Sacko kunde få lugnande behövdes blodprover. Jag var med Sacko hela tiden och väntade tillsammans med honom i ett rum medan det lugnande började göra verkan. En trött Sacko som inte ens orkade gå lämnade jag över till Måns.




Efter lunch ringer min telefon och jag hör Sacko i bakgrunden, sjungandes med dom allra falskaste tonerna han kunde hitta. Jag fick hämta honom och allt var klart ganska snabbt.
Kastreringen hade gått bra! Lever och njurblodprover var helt normala. Urinstickan visade inga tecken på urinvägsinfektion. Prostatan var lite förstorad men om Sackos problem beror på detta eller inte gick inte att fastställa. Med denna kastering kommer prostatan minskas och Sacko är en nykastrerad frisk seniorhund! Vilken lättnad och glädje för alla parter!





Sacko fick med sig en tratt hem. Men den tratten gjorde att Sacko inte vågade röra sig. Han stod i hallen och bara skakade av rädsla då han gick emot allting och för att han är så rädd att vara i vägen. Jag gick därför tillbaka till veterinären för att fråga efter en luftkudde istället. Tyvärr var dem slut. Som tur var så hittade jag en nackkudde för människor som Sacko trivs mycket bättre med! Tratten får han endast ha under natten och om han någon gång dom närmsta dagarna behöver lämnas själv en stund. Resterande tid fungerar denna krage toppenbra! Även fast jag är hemma och har koll på Sacko nästan hela dagarna vill jag låta Sacko ha möjlighet att kunna gå iväg och vara ifred, utan att jag springer efter för att kolla till honom ständigt.

Vi är så tacksamma för alla bidrag till detta! Jag berättade för Sacko medan den lugnande medicinen skulle börja fungera om alla fina faddrar som hjälpt honom till detta! Där varenda bidrag har kommit till stor användning och nytta för Sacko!
Sacko har en framtid! Han är en frisk seniorhund med många år framför sig! Att få veta detta är väldigt stort och rörande.

Efter några dagar när vi fått vila lite efter denna dag så är vi redo för nästa steg. Att hitta ett hem där Sacko blir älskad för att Sacko är just Sacko.
Tack alla som stöttar och finns för Sacko! Ni har gett Sacko en större chans att hitta sitt hem! Tack vare att han nu fick möjlighet till kastrering samt en seniorkoll.
Tack!!




Kommentarer
Postat av: bitte

Åh va skönt att höra att allt gått bra för goa Sacko.

Och att så många faddrar funnits till hjälp.

Jag vill också hjälpa Sacko,men har inte haft ekonomisk möjlighet innan hans veterinärbesök.(Men kommer att sätta in ett bidrag när jag får pengar från F.K./lönen.)

kram Sacko

2010-02-19 @ 09:39:59
Postat av: Sofia

En sån underbar läsning! Bra veterinär, frisk hund och en nöjd fostermatte! Underbart! :)

2010-02-19 @ 12:59:15
Postat av: Idas matte Annika

Ja, det var verkligen en underbar läsning!Dels för att det är en lättnad att det gått så bra med veterinärbesök och kastrering, dels för att fostermatte så fantastiskt fint förmedlar bilden av Sacko som hund och individ. Tack vare hennes målande beskrivningar av honom och det han upplever så är det som om man skulle ha träffat honom själv och lärt känna honom. Vad skulle Sacko ha gjort utan dig, Charlotte? Kram till både dig och Sacko

2010-02-21 @ 15:28:06
Postat av: bitte

Håller med Annika om Charlottes berättelse och att han haft sån tur att fått dej som fosterhem tillsvidare.

Tack för att du finns för allas våran goa Sacko.

kramar till er båda

2010-02-22 @ 16:33:32

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0