Apollos snabba placering

Sent en kväll får jag ett sms på min telefon som berättar att vi behöver hämta en finsk lapphundsvalp på 5 månader, för annars kommer han att avlivas istället. Valpen Apollon finns hemma hos sin uppfödare i Värmland, och har inte blivit såld. Även om en valp är eftertraktad vid en omplacering är det svårt att omplacera en hund på ett dygn, så jag tillfrågade Agneta som bor på landet utanför Molkom ifall hon skulle ha möjlighet att träffa Apollon, och ev kunna ta hem honom temporärt om det brådskade. Agneta har Timmy genom Hittehund, och Timmy växte upp på hennes gård som ligger jättemysigt nära en sjö på landet. Timmy och hans syskon omhändertogs hela valpkullen inklusive mamma Trixi för många år sedan, och fick en bra start hemma i Agnetas kök, så jag kände mig väldigt trygg med att Apollon skulle kunna få mellanlanda där.
Apollon var snart hemma hos Agneta. Hela familjen ställde in sig på att ha en ung ej rumsren valp i huset, och samtidigt presenterade vi honom på vår hemsida, så han skulle få en egen familj så fort som möjligt. Det var ju flera som hörde av sig förstås.
Apollon tydde sig väldigt fort till Agneta och till storebror Timmy. Bland olika mail och samtal jag fick angående Apollon var det särskilt en kandidat som jag skickade vidare till Agneta, som jag önskade hon skulle prata med själv. När jag glad i hågen ringde för att berätta att jag hade talat med en man som hade väldigt bra förutsättningar för att ta över ansvaret för Timmy lät Agneta inte direkt så tillmötesgående.
-Låt höra. Det ska vara något RIKTIGT BRA isåfall var den kärva responsen på bred lugn värmländska.
En finsk lapphund är ju verkligen en optimal gårdshund, och skogskamrat. Så som Agneta och Bengt bor, med sina två pensionerade travhästar i trädgården, sina höns och katter, precis så naturskönt som man bara kan bo, det var ju en sådan snarlik miljö jag hade på näthinnan när jag tänkte mig Apollons nya hem.
Det blev ett skarpt läge.
Just för att vi faktiskt hade en stark kandidat till husseposten blev Agneta och hennes Bengt tvungna att prata. Faktum var att hela släkten, inklusive barnbarn var med på beslutet, och stöttade. Agneta vred och vände på sig i sängen hela natten och kunde knappt sova. Slutligen sa Bengt till att de minsann inte skulle skiljas ifrån Apollon, utan att han såg hur fästa de redan var vid varann, och hur bra allt fungerade. Familjen levde upp, hunden Timmy fick nytt liv, och det fanns fler fördelar än nackdelar med att behålla Apollon permanent.
Så nu håller Apollon på och vänjs vid att åka bil, och vara med på sjön, där det simmar bävrar intill båten. Just för att jag känner Agneta sedan så många år är jag extra glad för Apollons skull.
Jag avslutar med en uppdatering ifrån Agneta från den 8 april, och fler kommer att följa eftersom den här bloggen uppdateras lite i efterhand just nu:
Så ni har tagit bort honom från er hemsida, bra!
Här rullar det på och allt går så bra att jag undrar när det kommer bakslag. Timmy har släpat hem det stora benet från sjökanten till valpen..själv ligger han nöjd bredvid och tittar på när Apollo lyckligt ligger där och gnager..ser det som ett bra tecken.
I går var vi in till doktorn..hundarna var ensam en halvtimme innan min dotter Teres kom och gjorde dom sällskap tills vi kom hem..även den stunden gick bra.
Hittat äntligen en leksak som Apollo gillar, en mjukisräv utan fyllning. Nu har han plockat ut alla ben och favis leksaken prydligt i en hög utanför trappen...gav mig iden han fick en egen korg inne som han kan gå och plocka ur..
I morgon är vi bortbjudna ..vilket sker sällan..vi tar med Apollo ..en härlig familj i våran ålder och bor som vi..och dom vill gärna ställa upp som hundpiga då dom är van vid lapphund och är ute i skog och mark..han jobbar på skogvårdstyrelsen och är fågelskådare..känns skönt att veta om det skulle behövas. Bäst jag håller hårt i min ögonsten ..hi hi
Nästa helg jobbar jag och lagar mat på vårat vandrarhem ..då kommer min andra dotter som bor i Arboga hit och hjälper mig med djur o hundar...jag jobbar 4 timmar sedan åker jag hem tills jag ska göra kvällsmaten. Känns gött. Apollo sprider glädje till våran familj.
Är nog så att jag sällan åker någonstans om inte hunden kan vara med stannar heller hemma..hi hi
Skaffat åksjuketabletter till Apollo som vi ska prova idag då hundarna ska få åka lite längre med bilen måste köpa hönsmat.. korta bitar klarar han utan att kräkas.
Klart är nu att Teres ska gå valpkurs,,blir i Karlstad.
Bengt är lite trött just nu men har ändå lyckas göra en plank med ett katthål för katterna så inte Apollo ska kunna smita upp på övervåningen och bajsa. Han gillar Apollo mycket så när han blir piggare ska han börja gå ut i skogen med honom. Det känns väldigt bra!
Vi är mest ute i trädgården och går promenader och pysslar om djuren ..dörren står öppen ..så härligt..
Vi har inte varit inne i hönshuset än men gått förbi när hönsen var ute..gick riktigt fint. Leker med kattungarna..dom stora går det inte lika bra med..jagis på gården men jag jobbar på med det. Hästarna går bättre och bättre.
Nästa steg när det torkat upp hos bonden ska vi besöka korna och kalvarna..
Han är så lätt att jobba med och lydig, bara små tecken lyssnar han på.
Nää nu ska jag ut till mina hundar som ligger och gnager på ben i solen...kram Agneta


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0