Intagningsstopp för hundar som behöver hem

Några ord från den som koordinerar Hittehund:
Förra året hade vi ingen semester utan hela sommaren gick åt att hjälpa hundar till nya hem. Vår verksamhet behöver alltid planeras i den mån det går. Dock är det för oss varierande hundar och situationer, där varje utplacering är individanpassad, hundarna har olika bakgrund och behov. Men då det hela tiden finns en kölista och vi får väldigt många förfrågningar om vi kan hjälpa till, och dessvärre ofta inom korta tidsmarginaler, har vi bara en bra möjlighet att följa vår egen tidsplanering under de perioder två gånger om året som vi stänger Hittehund för att följa upp hundar och organisera arbetet.

Sommaren 2012 vill jag gärna göra några längre uppföljningsresor. En stor och viktig del av vårt arbete är uppföljningen. Samtidigt är det den mest givande delen för oss, som även ger näring och energi för fler hundar. Vi vill själva se resultatet av vad vi åstadkommer. Förra sommaren ställde jag in min egen semester gång på gång eftersom vi hade flera akuta hundärenden under sommaren vilket omöjliggjorde ett semesteruppehåll. Till slut hade jag ställt in semestern så många gånger att mina semesterdagar tog slut, och jag behövde återgå till mitt arbete utan ledighet. Ledigheten hade enbart vigts åt Hittehund! Tyvärr gav det även till resultat att jag blev fast i Stockholm utan möjlighet att göra de uppföljningar som jag själv vill göra. Framför allt ser våra hundägare ofta fram emot att få besök och visa upp hur hunden har anpassat sig i sin nya miljö.
Det tar emot att stänga, men samtidigt brinner jag för möjligheten att åka inom Värmland och besöka de hundar vi har utplacerade där, ta en sväng till Östergötland och besöka hundar där, samt väldigt gärna även hinna med Västra Götaland, Skåne om mer tid finns ... Det här låter som korta dagsresor, vilket det inte är eftersom hundarna inte bor på samma orter. Några av våra lite avskilt boendes hundägare blir ju besvikna när det dagliga arbetet inom Hittehund gör att man inte har lika mycket ledig tid över för att göra dessa längre resor trots inbjudan. Men anledningen därtill är ju aldrig ointresse, utan att man engagerar sig fortlöpande för fler hundar. Precis som man en gång har hjälpt just den hund de själva har tagit hand om.
När jag inte kommer resa runt för att redan besöka utplacerade hundar kommer jag inte vara i Stockholm utan främst tillbringa tiden på Grantorp, mitt lantställe där jag förut bodde permanent. Eftersom det just nu står tomt har jag inte längre någon fast telefon där, fläckvis mobiltäckning, och inte heller ett internetabonnemang. Jag behöver åka dit både för att vila samt för att renovera. Vilket gör det rent praktiskt omöjligt att samtidigt placera hundar. Jag vill inte koppla in en massa abonnemang enbart för att hålla mig online och nåbar inom Hittehund. Som vanligt är alla våra hundägare välkomna till Grantorp som ligger i Bergslagen, gärna under juli månad. Hör bara av er!
Det är nödvändigt att stänga intaget av fler hundar just nu. Detta beroende på att vi har ett begränsat antal hundar som vi hjälper samtidigt eftersom vi lägger ned väldigt mycket tid på varje enskild hund.
Först träffar vi hunden det gäller under en eftermiddag då vi både fotograferar och filmar den i olika situationer. Ofta träffar vi hunden flera gånger. Dels för att få beskrivningen mer levande och även för att skildra ev problematik, eftersom vi arbetar rikstäckande och det gör att vi har intresse från hela landet.
Sedan en djupintervju med ägaren på 2-3 timmar om hunden, vilket ligger till grund för våra detaljerade beskrivningar. Varje hund som presenteras motsvarar i arbetsinsats minst 10 timmar. Och det är innan vi har börjat att intervja familjer.
Foton och film redigeras och ägaren får läsa igenom beskrivningen.
Nästa skede innebär för oss att fördela tiden rätt mellan olika familjer som hör av sig gällande alla hundar, så vi hinner tala med dem i lugn och ro, besvara frågor per mail, och hitta medarbetare som gör hembesök lokalt hos de familjer som kan komma ifråga innan de får träffa hunden. De får fylla i vår intresseanmälan på 12 sidor. Vi tar referenser och ringer dessa, och även allmän koll mot offentliga register och ekonomi etc.
Sedan är vi även fysiskt med vid varje möte med en ny familj, under en sk inskolningsprocess.
För att vi ska hinna med att göra det så bra som möjligt för varje hund, och ha tid för att ha den höga kvalité genomgående under varje omplacering behöver vi begränsa oss. Hittehund är ingen renodlad annonssajt, utan så mycket mer engagemang, så även om vi skulle vilja finns det ringa möjlighet att hjälpa till utan vår omplaceringsprocess. Då blir det ofta ogenomtänkt och chansartat, och så vill vi inte arbeta.
Den 15 juni-1 augusti har vi vårt sommaruppehåll, och tiden innan är rätt fullbokad då det är många praktiska inskolningar av de hundar i Stockholmsområdet (där jag bor) vi redan har tagit oss an. Nu ägnar vi resten av tiden innan sommaruppehållet åt att omplacera de hundar vi redan har tagit oss an!
Alternativt kommer vi öppna för en möjlighet att själv annonsera ut sin egen hund genom vår hemsida under perioden vi har stängt, eftersom vår hemsida ändå är välbesökt. Vi får se om tekniken fungerar väl fram till dess.
Möjligheten kommer att finnas att skriva upp sig på vår väntelista på de hundar vi presenterar ifrån 1 augusti om man har behov av att omplacera sin hund.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0