Uppdateringar om Akilles 11 augusti

Hej tjejer.
 
Idag har Akilles tagit guldmedalj i konsten att promenera lugnt och tyst i alla kategorier Party smile i vårt alldeles egna OS.
 
Han är så fin och duktig och läraktig och vill så mycket t ex om han vill skälla ut en förbipasserande cykel och han förstår att han inte ska då går han och kämpar och gurglar långt ner i halsen och jag ser hur han kämpar mellan att släppa ut skallet eller göra som jag ber honom om och han väljer ofta att enbart "mumla" lite. Detta ger mig ett så otroligt stort hopp om framgång så jag blir alldeles rörd när jag ser honom. 
 
Idag har han på två promenader (varav en mitt i byn med många störningsmoment) gått helt suveränt och inte fått ett enda utbrott. det är så härligt att se honom. Han jobbar jättebra med kontakten och slappnar av mer och mer. Han kan även bryta av en skäll-attack ifall det gäller bil eller cykel. Människor har vi passerat hur fint som helst idag med motiverande skinka i handen och som kastas framför honom så han får jobba framåt och leta. 
 
Hundar är fortfarande svåra men det går också bra emellanåt. 
 
Det går mycket bättre än vad jag har vågat drömma om. Sedan är det mycket möjligt att nästa runda blir katastrofal Winking smile för det går ju lite upp och ner men det går hela tiden på rätt håll. 
 
Vi övar lite grann på stanna och vänta och han förstår vad han ska göra. Jag gör det inte så svårt nu till en början. Han är jätteduktig vid dörren och grinden och väntar tills jag ger honom tillåtelse och gå. Det fungerar inte felfritt och ibland är han bara så ivrig så han inte kan hålla sig och då blir det lite si och så men så fort jag tar tillbaka honom och ber honom vänta så står han fint. Här gör jag det inte heller jätteavancerat för han är så ivrig när han ska gå ut så han står bara en liten stund innan jag ger honom tillåtelse och då rusar han ut men det tycker jag är jättebra så här långt. Speciellt eftersom han är så lycklig när man ska gå ut så det spritter i hela kroppen. 
 
Vi har också börjat med leta efter godis på promenaderna och det går jättebra. 
 
Suzy och han går fantastiskt ihop. Han kan få ryck och försöka gå på henne och nafsa när han har blivit uppvarvad och då vet han inte riktigt var han ska rikta sin frustration och då kan det gå ut över henne. Idag gick han förbi hennes korg och gjorde ett skall, sedan när jag sa -Nej och kom hit så avbröt han direkt och kom till mig. Han är ju så klok och har lärt sig massor om hur vi vill ha det. När han misslyckas är det inte som han inte förstår utan bara att han blir så uppe i varv att han inte kan hålla sig. 
 
Skickar med två foto idag. Ett från promenad iklädd avklippt tröjarm för att skydda mot solen. Han blir så varm utan pälsen så jag vågar inte gå mitt på dagen utan skydd. Har beställt en t-shirt till honom på nätet som kommer nästa vecka. Är inte mycket för kläder på hund men han behöver det verkligen mot solen. Beställde en polis t-shirt .... han är ju polis över duvorna, cyklarna, bilarna och alla som passerar så jag tyckte det passade..... han kan ju få tro det i alla fall ett tag till men snart nog är det meningen att han ska få sparken från det jobbet och bara vara hund....
 
 
Ett annat foto där han och Suzy ligger och myser i soffan där husse och matte käkar popcorn och kollar in OS.
 
 
Allt är jättebra efter kastreringen och det läker jättefin. Redan i tisdags rörde han sig som vanligt och det var svårt att få honom att ta det lite lugnt de första dagarna. 
 
Håkan och grabbarna har också fått jättefin kontakt och Håkan ser så nöjd ut nu när han ser att Akilles förstår och börjar lyssna. Ser nästan lite stolt ut.....I början såg han mer besvärad ut när Akilles skällde så intensivt och hetsigt. Det hade han svårt att hantera (vilket inte är konstigt Smile).
 
På nedanstående länk finns 3 filmer tagna för en vecka sedan (utom leta skinka filmen för den är från idag). Ber om ursäkt att jag är så dålig på att filma med telefonen men ni får nog en glimt av honom då och då *fniss
 
http://www.youtube.com/user/SuzyochAkilles/videos?view=0
 
Vi hörs snart igen,
 
//Lotta

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0