Hembesök hos Hittehund´s Cassis

Text: Christine Leijd
I söndags var vi på hembesök hos Hittehund´s Cassis. Syftet var både att se hur hon anpassat sig under veckan som gått, samt att träna hundmöten i koppel med mina egna hundar.
Allt fungerar hittills jättebra för Cassis och matte Marianne. Det enda problemet är just hundmötena då Cassis av gammal vana sedan förra ägaren kränger, ylpratar, sprattlar och beter sig som en schäfer fullt ut om hon är i koppel.
Här på Lidingö har Cassis gott om utrymme i ett hus med 8 rum, och en sagolik stor och spännande tomt. Nya matte Marianne har schäfervana sedan två schäfrar innan, och har förut varit doggywalker på Hundstallet.
För att Marianne ska känna sig säkrare och tryggare i hundmötena kommer hon ta hjälp av vår samarbetande hundpsykolog Carina Persson.
På torsdag ska vi träffa Carina och jag har med mig mina hundar som figuranter för planerade hundmöten. Cassis kommer nog aldrig bli en hund som med viftande svans hälsar på främmande hundar och är lugn i de situationerna. Men man kan lära sig att tackla hundmöten på olika sätt.
Marianne har tre veckors prövotid med Cassis just för att placeringen gick så fort, då Cassis tidigare matte hade bråttom att omplacera henne. Det som glädjer mig är att Marianne verkligen VILL att det ska fungera, och är redo att kämpa lite för det med. Cassis är en mycket godismotiverad hund, vilket nog kommer hjälpa oss en bit på traven. För den hund som mötte mig var lugn, glad, svansade efter Marianne, och såg ut som hon bott där i åratal.
Jag har sådan tilltro till Carina Perssons förmåga att lära ut och ge hundägarna rätt verktyg att jag tror vi snart kan säga att Cassis har fått ett hem.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0