Hittehund´s Sissi, uppdatering

För snart ett år sedan sökte blandrasbeaglen Sissi hem genom oss. De svåraste hundar vi har för omplacering är nog jakthundar. De hamnar mellan två stolar, jägare brukar inte vara så måna om att börja jaga med en avdankad sällskapshund, och det är i regel för stort jaktintresse för en vanlig familj att mäkta med.
Men vi hade den enorma turen att få kontakt med den extremt trevlige jägaren och hundvännen Torbjörn. Jag har i tidigare uppdateringar beskrivit hans enorma insats för att få Sissi att komma till sin rätt på alla de sätt och vis. Sissi, som när hon kom in för omplacering inte var helt rumsren och inte kunde vara ensam en sekund.
I årets rådjursjakt har hennes naturliga framavlade egenskaper kommit till sin rätt under vägledning av sin husse, och numera är Sissi en fullt duglig jaktkompis, och livskamrat. Jag har haft bilderna en längre tid, men har dragit mig för att visa dem i bloggen. Främst för att många kan vara kluvna till jakt, och säkert kan bli störda av att se en jakthund i arbete. Personligen är jag glad för alla hundar som arbetar med det de är framavlade för, istället för att bli olyckliga sällskapshundar med ett jaktintresse som de aldrig får utlopp för. I relationen med en familj blir det väldigt mycket nej och ibland både korrigeringar och bestraffningar och vanmakt hos familjen som ofta inte står ut med vad det innebär att ha en hund som rymmer för att driva i timtal.
Men för att inte skrämma slag på er, har jag lagt bilderna på Hittehund´s jakthund Sissi på en extern länk, här

Kommentarer
Postat av: Agneta Damberg

Underbart att det blev så bra för sissi.

Härligt att det finns människor som orkar att ta en hund med så mycket "problem" och göra den till en lycklig hund! Blir så glad att se bilderna.

2011-01-15 @ 21:37:16
URL: http://angdalen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0